Turroning - langtur

Dette kan dække over alt fra ture på Odense Kanal i daglig rofarvand, og det kan tage fra få timer til flere dages ture med overnatninger i fremmed rofarvand. Lige fra ture, hvor komforten er i højsæde, til ture, hvor man overnatter på strande og laver mad over bål. Turene kan foregå i Danmark, men også i udlandet. Man kan være en enkelt båd af sted eller mange. Det kan være inden for klubregi eller for alle medlemmer af DFfR. Kun fantasien og langtursreglementet sætter grænsen. Fælles for alle turene er dog, at det er naturen, vi er ude for at nyde samt hinandens selskab og ikke mindst den eventuelle medbragte mad og drikkelse.

På langture er det ikke altid tempoet der er det vigtigste, men at man kan holde til mange kilometer og sætte pris på de oplevelser man får sammen.

Der er muligheder for langture udgående fra ens egen klub, men vi arrangerer også tit ture i andre rofarvande. Enten låner vi en båd i en anden roklub, eller også tager vi selv en båd med. Vi arrangerer også ture sammen med andre klubber, således at vi kommer til at ro med roere fra andre klubber. På Fyn findes der et ronetværk, som arrangerer ture, hvor man ror endagsture ud fra forskellige klubber, som så viser deres rofarvand frem, og hvor man har mulighed for at snakke om, hvordan man gør i de forskellige klubber og at se nyt vand.

Hvis man vil på roferie, hvor man ror flere dage i træk, er der rig mulighed for at overnatte i de roklubber, der ligger på vejen eller man kan tage telt med. Hvis soveposer og liggeunderlag ikke tiltaler en, kan der også overnattes på vandrerhjem eller hoteller. Man kan lave mad over bål, i de roklubber hvor man overnatter eller spise ude. En roferie kan på den måde indpasses i nærmest ethvert budget, og den er lige meget hvordan man vælger at arrangere den rig på oplevelser og smuk natur.

Der bliver også lavet ture til udlandet, hvor især Tyskland er populært, da der er næsten rogaranti, idet man godt kan ro på floder, selvom det blæser. Der har fra klubben også været arrangeret ture til Holland, Italien, Norge og Sverige. DFfR laver også ture, som man kan melde sig til for at møde roere fra hele Danmark. Ligeledes er der flere traditionsrige årligt tilbagevendende arangementer rundt om i landet som f.eks. Venø Rundt i Struer.

Turroning giver en ny oplevelse på hver eneste tur afhængigt af vejret, stedet og ikke mindst mandskabet. Derfor bliver man aldrig træt af at tage af sted og nyde Danmark eller andre lande set fra søsiden.